۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
آیا شکر سرطان را بدتر می‌کند؟

پیشگیری از سرطان به سادگی اجتناب از مصرف شکر نیست. مصرف مقداری قند برای انرژی بدن شما ضروری است. قند بیش از حد ممکن است با چاقی مرتبط باشد، که مستقیماً با ایجاد سرطان در ارتباط است.

صدای بورس - مهراز حبیبی، احتمالاً شنیده اید که از شکر اجتناب کنید زیرا "شکر سرطان را بدتر می کند." این تا حدی درست است، اما می تواند گمراه کننده باشد.

اجتناب از مصرف شکر تقریباً غیرممکن به نظر می رسد، زیرا آن را در دسرهای سنتی، غذاهای فرآوری شده و به طور طبیعی به شکل فروکتوز و گلوکز در نان ها، میوه ها و بسیاری از چیزهایی که ما هر روز می خوریم پیدا می کنیم. اما در مورد مصرف شکر می توانید جایگزین های سالم تری پیدا کنید.

در اینجا چیزی است که باید بدانید که چگونه رژیم غذایی شما ممکن است بر خطر سرطان یا حتی درمان سرطان شما تأثیر بگذارد.

چه ارتباطی بین سرطان و قند وجود دارد؟

انجمن سرطان آمریکا (ACS) چگونگی ارتباط چاقی با سرطان را توضیح می دهد. ACS به نوشیدنی های شیرین شده با قند (مانند سودا) و غذاهای فرآوری شده با قند و چربی اضافه اشاره می کند.

13 نوع منبع مطمئن سرطان وجود دارد که ممکن است با چاقی مرتبط باشد. به نوبه خود، این بدان معنی است که آنها ممکن است با مصرف بالای قند و چربی مرتبط باشند.

آنها عبارتند از:

سرطان پستان

سرطان پروستات

سرطان روده بزرگ

سرطان کلیه

سرطان کبد

سرطان پانکراس

سرطان های رحم و تخمدان

چاقی همچنین با افزایش مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 که یکی دیگر از عوامل خطرناک ابتلا به سرطان است، مرتبط است. در حالی که قند نقش مهمی دارد، منابع قابل اعتماد بسیاری متغیرهای بیشتری از جمله چربی بدن، شرایط التهابی همراه، و تأثیر هورمون‌هایی به نام آدیپوکین‌ها در بازی وجود دارند.

محققان به بررسی ارتباط بین قند و سرطان ادامه می دهند تا دریابند آیا ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد یا اینکه چاقی مستقیم ترین ارتباط است. تاکنون، قانع‌کننده‌ترین شواهد در مورد سرطان سینه وجود دارد.

آیا سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند؟

بله. همه سلول ها - سلول های سالم و سلول های سرطانی - از قند برای انرژی استفاده می کنند.

سلول های سرطانی 10 تا 15 برابر بیشتر از سلول های طبیعی گلوکز مصرف می کنند. گفته می شود، قند به تنهایی لزوماً باعث ایجاد یا رشد سرطان نمی شود. در عوض، این فقط همان چیزی است که سلول ها برای انرژی استفاده می کنند.

تحقیقات بیشتری نیز در این زمینه ادامه دارد.

سایر غذاهایی که ممکن است سلول های سرطانی را تغذیه کنند

مؤسسه ملی سرطان این تحقیق را به اشتراک می‌گذارد که اکثر مطالعات روی انسان‌ها ارتباط مستقیمی بین هیچ ماده غذایی و توانایی آن در ایجاد یا پیشگیری از سرطان نشان نداده‌اند.

غذاها یا موادی که ممکن است خطر ابتلا ی فرد را افزایش دهند عبارتند از:

الکل بیش از حد

آکریل آمید

شیرین کننده های مصنوعی

گوشت زغالی

آیا افراد مبتلا به سرطان باید از مصرف شکر اجتناب کنند؟

محققان می گویند که بیشتر مطالعات در مورد ارتباط مستقیم بین قند و سرطان بی نتیجه بوده است. در عوض، این رابطه ممکن است پیچیده تر باشد و به فرد، سرطان خاص او و سایر عوامل فردی بستگی دارد.

خوردن شکر باعث رشد سرطان نمی شود. به همین ترتیب، اجتناب کامل از شکر باعث حذف سرطان نمی شود و آن را از بین نمی برد. در عوض، رژیم غذایی سرشار از قند و چربی ممکن است منجر به چاقی، التهاب و مقاومت به انسولین شود.

محققان می گویند این ارتباط گسترده تر است که ممکن است باعث رشد تومور شود.

آیا شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

باز هم مصرف بیش از حد قند با چاقی، التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است. ارتباط بین تمام این قطعات متحرک چیزی است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهد.

از میان همه سرطان‌ها، محققان می‌گویند انواعی که بیشتر به قند پاسخ می‌دهند عبارتند از: سرطان سینه، سرطان آندومتر و سرطان روده بزرگ. تحقیقات دیگر به طور بالقوه آدنوکارسینوم مری را با مصرف بیش از حد قند مرتبط می کند.

قند چگونه بر درمان شیمی درمانی تأثیر می گذارد؟

شیمی درمانی نوعی درمان سرطان است که هم سلول های سرطانی و هم سلول های طبیعی بدن را از بین می برد. یکی از عوارض شیمی درمانی کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) به دلیل مواردی مانند تهوع، استفراغ، کاهش اشتها است.

تا آنجایی که مصرف قند در حین شیمی درمانی فعال است، تحقیقات کافی برای نشان دادن تاثیر آن به هر طریقی وجود ندارد. متخصصان به اشتراک می گذارند که نوشیدن نوشیدنی های سرشار از قند ممکن است عوارض جانبی شیمی درمانی مانند اسهال را بدتر کند.

علاوه بر این، غذاهایی که قند بالایی دارند، مانند دسرهای بسته بندی شده، عمدتاً کالری خالی دارند و ممکن است در طول شیمی درمانی از بدن شما و همچنین غذاهای کامل حمایت نکنند.

غذاهایی که باید از خودرن آنها اجتناب کرد

گوشت قرمز یا فرآوری شده

نوشیدنی هایی که با شکر شیرین شده اند

سایر غذاها و غلاتی که به شدت فرآوری شده اند

در حالی که این لیست نمی گوید که از غذاهای شیرین خاص اجتناب کنید، بسیاری از غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی قند هستند. متخصصان توصیه می کنند که برای خانم ها بیش از 6 قاشق چایخوری شکر در روز مصرف نکنید و 9 قاشق چایخوری در روز برای مردان توصیه می شود.

ACS خوردن یک رژیم غذایی متنوع با تمرکز بر میوه های کامل، سبزیجات، لوبیاها و حبوبات و غلات کامل را توصیه می کند.

پیشگیری از سرطان به سادگی اجتناب از مصرف شکر نیست. شما باید مقداری قند برای انرژی و سوخت تمام سلول های بدن خود مصرف کنید. قند اضافی یا اضافه شده در غذاها یا نوشیدنی های بسته بندی شده ممکن است با چاقی مرتبط باشد که مستقیماً با ایجاد سرطان در ارتباط است.

قبل از اینکه مصرف روزانه خود را محدود کنید، اگر نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک شما را به یک متخصص تغذیه انکولوژی ارجاع دهد که می تواند به شما کمک کند تا برنامه غذایی مناسبی داشته باشید.

کد خبر 468799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =